Skip to main content
Last Judgement

Bulletin for March 10, 2024

Mar. 10 – Meatfare Sunday, of the Last Judgment. Tone 7

St. Porphyrius, bishop of Gaza (420). Martyr Sebastian (66).New Martyr John Calphas (1575)

1 Cor. 8:8–9:2; Mt. 25:31-46;

Mar. 17 – Cheesefare Sunday, of Forgiveness Tone 8

Expulsion of Adam from the Paradise of Bliss. St. Gerasimus of the Jordan (475). St. Julian, patriarch of Alexandria (189). St. James the Faster of Phoenicia (Syria) (6th c.). Martyr Wenceslaus, prince of the Czechs (938). Blessed Basil (Basilko), prince of Rostov (1238)

Rom. 13:11–14:4; Mt. 6:14-21;

The Last day before the Great Lent


Services & Other Events

YouTube Livestreaming services can be found on YouTube TV search for Ivan Synevskyy

10 March, Sunday:  

  • 9am – Confession / Hours
  • 9:30am – Divine Liturgy - Бож. Літургія
  • Memorial Service for Fr. Charles Baxter's sister
  • 2pm – Pan-Orthodox Choir Rehearsal

12 March, Tuesday:

  • 5pm – Ukrainian-American Veterans Meeting

13 March, Wednesday:

  • 7pm – Finance Committee Meeting

14 March, Thursday:

  • 8:30am – Holubtsi Session

16 March, Saturday:

  • 5pm – Great Vespers - Вел. Вечірня

17 March, Forgiveness Sunday:  

  • 9am – Confession / Hours
  • 9:30am – Divine Liturgy - Бож. Літургія
  • 6:30pm – Forgiveness Vespers

18 March, First Day of Great Lent:

  • 6:30pm – Great Canon of St. Andrew of Crete - Великий Канон св. Андрія Критського

19 March, Tuesday of Great Lent:

  • 6:30pm – Great Canon of St. Andrew of Crete - Великий Канон св. Андрія Критського

 

Fr. Ivan can be reached by call/text c.617-646-9515 or email: fr.i.synevskyy@uocofusa.org


Апостол

1 Кор. 8:8–9:2

Браття, Їжа не наближає нас до Бога: бо, чи їмо ми, нічого не здобуваємо; чи не їмо, нічого не втрачаємо. Однак бережіться, щоб ця свобода ваша не стала спокусою для немічних. Бо коли хтоВнебудь побачить, що ти, маючи знання, сидиш за столом у капищі, то совість його, як немічного, чи не наверне і його їсти ідоложертовне?  І від твого знання загине немічний брат, за якого помер Христос. А согрішаючи таким чином проти братів і вражаючи немічну совість їхню, ви согрішаєте проти Христа. І тому, якщо їжа спокушає брата мого, не буду їсти м'яса повік, щоб не спокусити брата мого. Чи не Апостол я? Чи не вільний я? Чи не бачив я Іісуса Христа, Господа нашого? Хіба не моє діло ви у Господі? Якщо для інших я не Апостол, то для вас Апостол; бо печать мого апостольства – ви у Господі.


Євангеліє

Від Матвія 25:31-46

Сказав Господь: Коли ж прийде Син Людський у славі Своїй і всі святі Ангели з Ним, тоді сяде на престолі слави Своєї,  і зберуться перед Ним усі народи; і відділить одних від інших, як пастир відділяє овець від козлів; і поставить овець праворуч Себе, а козлів – ліворуч.  Тоді скаже Цар тим, які праворуч Нього: прийдіть, благословенні Отця Мого, наслідуйте Царство, уготоване вам від створення світу: бо голодний був Я, і ви дали Мені їсти; спраглий був, і ви напоїли Мене; був подорожнім, і ви прийняли Мене; був нагим, і ви одягнули Мене; був недужим, і ви відвідали Мене; у в'язниці був, і ви прийшли до Мене. Тоді праведники скажуть Йому у відповідь: Господи! коли ми бачили Тебе голодним і нагодували? або спраглим, і напоїли? коли ми бачили Тебе подорожнім, і прийняли? або нагим, і одягли? коли ми бачили Тебе недужим або у в'язниці, і прийшли до Тебе? І Цар скаже їм у відповідь: істинно кажу вам: оскільки ви зробили це одному з цих братів Моїх менших, то зробили Мені. Тоді скаже й тим, які ліворуч Нього: ідіть від Мене, прокляті, у вогонь вічний, уготований дияволу і ангелам його: бо голодний був Я, і ви не дали Мені їсти; спраглий був, і ви не напоїли Мене; був подорожнім, і не прийняли Мене; був нагим, і не одягли Мене; недужим і у в'язниці, і не відвідали Мене. Тоді і вони скажуть Йому у відповідь: Господи! коли ми бачили Тебе голодним або спраглим, або подорожнім, або нагим, або недужим, або у в'язниці, і не послужили Тобі? Тоді скаже їм у відповідь: істинно кажу вам: так як ви не зробили цього одному з менших цих, то не зробили Мені. І підуть ці на вічні муки, а праведники в життя вічне.


The Dread Judgment

Today Is The Sunday of the Dread Judgment, and it is natural for us to speak of the Dread Judgment and of the signs of the end of the world. No one knows that day; only God the Father knows; but the signs of its approach are given in the Gospel and in the Revelation [Apocalypse] of the holy Apostle John the Theologian. Revelation speaks of the events at the end of the world and of the Dread Judgment principally in images and in a concealed manner; but the Holy Fathers have explained it, and there is an authentic Church tradition that speaks to us both about the signs of the approach of the end of the world and about the Dread Judgment.

Before the end of life on earth there will be confusion, wars, civil strife, famine, and earthquakes. Men will suffer from fear; they will expire from the expectation of calamities. There will be no life, no joy of life, but a tormenting state of falling away from life. There will be a falling away not only from life, but from faith as well: when the Son of Man cometh, shall He find faith on the earth? (Luke 18:8).

Men will become proud and ungrateful, denying the Divine Law: together with a falling away from life there will be also a dearth of moral life.

There will be an exhaustion of good, and a growth of evil. The holy Apostle John the Theologian, in his divinely-inspired work, the Revelation, also speaks of this time. He himself says that he "was in the Spirit," which means that the Holy Spirit Himself was in him when the fate of the Church and the world was revealed to him in various images, and that is why it is God's Revelation.

He represents the fate of the Church in the image of a woman who, in those times, hides in the wilderness: she does not show herself in public life.

Those forces that are preparing the appearance of Antichrist will have a leading significance in public life. Antichrist will be a man and not the devil incarnate. "Ann" is a word meaning "old," or it means "in place of" or "against." That man wants to be in place of Christ, to occupy His place and possess that which Christ ought to possess. He wants to possess the same attraction and authority over the whole world.

And he will receive that authority before his own destruction and that of the whole world. He will have a helper, a Magus, who, by the power of false miracles, will fulfill his will and kill those that do not recognize the authority of Antichrist. Before the destruction of Antichrist, two righteous men will appear who will denounce him. The Magus will kill them and their bodies will lie unburied for three days, and Antichrist and all his servants will rejoice exceedingly. Then suddenly, those righteous men will resurrect, and the whole army of Antichrist will be in confusion and horror, and the Antichrist himself will suddenly fall dead, slain by the power of the Spirit. …

The life of the contemporary world gives us a fairly clear understanding of the possibility of the world burning up, when all the elements shall melt with fervent heat. Atomic fission gives us that understanding.

The end of the world does not signify its annihilation, but its transformation. Everything will be changed, suddenly, in the twinkling of an eye. The dead will resurrect in new bodies — their own, but renewed — just as the Saviour arose in His Body, and on it were the traces of the wounds from the nails and the spear; but it possessed new properties, and in this respect it was a new body. It is unclear whether this will be an altogether new body or that with which man was created.

And the Lord will appear on the clouds with glory. How will we see Him? With our spiritual eyes. Even now, at death, righteous people see that which other people around them do not see.

The trumpets will sound, loud and powerful. They will trumpet in men's souls, in their conscience. Everything in the human conscience will become clear.

The Prophet Daniel, speaking of the Dread Judgment, relates how the Ancient of Days, the judge, is on His throne, and before Him is a river of fire. Fire is a purifying element. Fire scorches sin, it burns it up, and woe also burns it up; if sin has become natural to a man, then it burns up the man himself as well.

That fire will flare up inside a man: on seeing the Cross, some will rejoice, while others will fall into despair, confusion, terror. In this way, men will immediately be separated. In the Gospel narrative, some stand to the right of the Judge, some to the left — their inner consciousness separated them. The very state of a man's soul casts him to one side or the other, to the right or to the left.

The more consciously and persistently a man strives toward God in his life, the greater will be his joy when he hears the words: "Come unto Me, ye blessed"; and conversely, those same words will call forth the fire of horror and torment on those who did not want Him, who fled or fought or blasphemed Him during their life.

The Dread Judgment knows no witnesses or charge-sheets. Everything is recorded in men's souls, and these records, these "books" are open. Everything becomes clear to all and to oneself, and the state of a man's soul assigns him to the right or to the left.

Some go to joy, others to horror.

When the "books" are open, it will become clear to all that the roots of all vices are in man's soul. Here is a drunkard, a fornicator; some may think that when the body dies the sin dies as well. No; the inclination was in the soul, and to the soul the sin was sweet.

And if [the soul] has not repented of that sin and has not become free of it, it will come to the Dread Judgment with the same desire for the sweetness of sin and will never satisfy its desire. In it will be the suffering of hatred and malice. This is the state of hell.

The "fiery Gehenna" is the inner fire; this is the flame of vice, the flame of weakness and malice; and there will be [the] wailing and gnashing of teeth of impotent malice.

St. John of Shanghai


Про Страшний Суд

Преподобний Максим Сповідник говорить: "Немає нічого страшнішого, ніж думка про смерть і дивовижнішого, ніж пам'ять про Бога", пояснюючи, що пам'ять про смерть, поєднуючись з пам'яттю про Бога, дарує людині сили для життя у Христі Ісусі. Адже думки про смерть породжують в душі "спасительну скорботу", а думки про Бога – "благодатну радість".

Возлюблені у Христі, всі ми створені Богом для життя вічного, і нехай ніхто не сумує, коли чує слово "смерть". Адже це неминуча данина нашому тлінню, котру приносять всі, що приходять на цей світ – і праведні, і грішні. Лише з різним духовним настроєм: праведники радіють в смертну годину, бо йдуть до Того, до Кого прагнули все своє життя, заради Кого терпіли спокуси та різні випробовування. А грішники відчувають нестерпний біль, бо їхньому духовному зору відкривається їх правдива загробна доля, вид страшних демонів, що стоять поруч, з нетерпінням очікуючи душу, яка прожила життя земне згідно їхньої злої волі, а не благої волі Христа-Бога і Святої Церкви Його, а також тверде усвідомлення невідворотності покарання. Коли це вже є неминучим, то нам, людям, розумним істотам, належить правильно підготуватись до смерті. Знайте, що Суд Божий страшним мав би бути не для нас, дітей Божих, яким Господь уготував долю у Своєму Небесному Царстві, "у місці світлім, квітучім, у місці спокою, де нема ні недуги, ні журби, ні зітхання", а для "диявола та слуг його". (Мф., XXV, 41)

Господь є найвищим мірилом чоловіколюбства, тому і розкрив для нас все необхідне для усвідомлення, що кара за гріх є невідворотною, а саме – мука вічна. А ми часто виявляємо нерозумну впертість, кажучи: "Так, сказав Христос про те, що за всілякі неправедні діяння я буду покараний, а все ж, можливо, якось обмине мене ця доля?", або: "Христос є Любов, тому Він не може допустити вічності у муках!". При цьому, зауважмо, такі думки є в кожного з нас, а значить джерело цих думок не людина, а диявол, котрий не хоче сам у вічності терзатись та мучитись за свій гріх. Святитель Іоанн Золотоустий повчає: "Нехай ніхто не думає, що Господь просто так погрожує людині про Страшний Суд та вічність без Нього. Не сумніваймось, саме так і буде, а хто сумнівається, то це від злоначальника – диявола, який дає шкідливий та поганий дар оманливої надії, що робить нас недбайливими в ділах доброчесності".

Церква Христова, закликаючи мати постійну пам'ять про смерть, не говорить не любити це життя, а, навпаки, вчить його любити, дотримуючись заповідей Божих, виправляти себе та жити благочестиво. Будьмо розумними, не опираймось в думках своїх смерті, Суду, вічності та промислу Божому, а опираймось тому, що ми можемо змінити – своєму гріховному способу життя. Не біймося смерті, бо вона приведе нас до тіснішого єднання з Христом-Богом, Його та нашою Пресвятою і Преблагословенною Матір'ю, святими та ангелами, які люблять нас та допомагають нам. Біймося чинити гріх, який віддаляє нас від Бога, який ранить нашу душу та ослаблює наші духовні сили. Не забуваймо слова преподобного Ісаака Сиріна: "Пам'ять про смерть – це найкращі кайдани для членів нашого тіла, ця пам'ять стримує їх від гріха". Коли послухаємось голосу Церкви та святих її, здобудемо велику користь душі своїй, якщо ні – загинемо. Амінь!

Ієрей Василій Горгут


Remembering Taras Shevchenko

Taras Shevchenko

March 9, 1814 – March 10, 1861

As Russia's full scale barbaric assault against Ukraine enters its third year we reflect on the life of Taras Shevchenko who is remembered for his Christian humility, poetic and artistic genius, acute sense of justice, fight against slavery and patriotism.  It was Taras Shevchenko who reminded the people of Ukraine of their 1,000-year-old birthright of history, language, culture and freedom, and remains forever embedded in the hearts and minds of all patriotic Ukrainians as they continue to courageously fight the forces of evil to preserve their nation and our ancestral homeland.

His immortal literary work, Kobzar, was a trumpet's clarion sound that proclaimed the existence of the Ukrainian nation at a time when serfdom prevailed and individual freedom was not known in Ukraine. His message of humanism, universal idealism and liberty rings as true today as it did two hundred years ago for our brothers and sisters in Ukraine and for tens of millions of others in the world who are denied their human rights and suffer under oppression and tyranny.

As the world watches, our fellow Ukrainians remain under brutal attack today while sadly some in our government aid and abet the enemy by blocking supplemental military assistance to Ukraine in her time of need.  In two years of full-scale war over half a million Ukrainians have been killed and injured, including five hundred and fifty children killed and at overt one thousand two hundred and thirty physically injured,. Another two million children have had to leave the country for safety and more than nineteen thousand have been kidnapped by Russian forces.

In memory of these innocent victims of Putin's war and in keeping with our Christian values and the spirit of Shevchenko, let's do our small part to help the innocent and suffering in Ukraine by encouraging our friends, neighbors and elected officials to stand with Ukraine.  Let's also continue to contribute to our St. John's Humanitarian Fund for those that have lost so much as we fervently pray that God grants victory, justice and peace to the suffering people of Ukraine.  Thank you.

 

Slava Ukraini – Heroyam Slava! – Glory to Ukraine – Glory to the Heroes! – Glory be to God!

 


Congratulations!

Congratulations to Nicholas and Kate Shirk with the arrival of their new baby girl Mackenzie Jan on February 29, 2024. May she grow for the glory of God.


Thank You Note

Dear Parish Family,

Thank you for your prayers and well-wishes!  They filled our hearts and helped to mend Quinn's heart!  May God Bless You All!

Alexis


With Appreciation

We would like to extend our appreciation to all who came on Friday and Saturday to prepare and make pirohy. Everyone enjoyed luncheon prepared by Dr. Mark and other parishioners.

God bless you all for your love and support of our parish!


Holubtsi Session this week!

Wednesday, March 13th:

  • 9:00am Trim leaves

Thursday, March 14th:

  • 8:30am Balls and roll, roll, roll your holubtsi gently down the stream…
  • Lunch afterwards!

Sunday of Orthodoxy 2024
Pan-Orthodox Celebration

4:00 PM on 24 March, 2024

Annunciation Greek Orthodox Church
4121 Ohara Rd, Vestal, NY 13850

Only Orthodox know how to celebrate with lenten food.

Joy of All Sorrows

Sale

Kitchen Sessions

Thursday, 3/14 8:30am Holubtsi

Saturday, 3/23 Easter Bake Sale (Hip-Hip-Hooray)


Let's Help Ukraine!

St. John's Ukrainian Humanitarian Fund is accepting donations to help Ukrainians during war. Donations will go to provide food and other humanitarian needs.

To make donation online click here

We accept checks as well.

Please make the checks to St. John Ukrainian Humanitarian Fund

Mailing address:

1 Saint John's Parkway
Johnson City NY 13790

 

Cash is accepted in church


Pray for Ukraine!

Pray For Ukraine

Prayers for Ukraine are done during each service. To see the schedule click here.

Молитви за Україну проводяться під час кожної служби. За розкладом дивіться тут.

May God bless and protect Ukraine!


Happy Birthday

  • March 11: Myron Shlatz
  • March 11: John Mihalko
  • March 13: Carolyn Hatala
  • March 14: Vitalii Kapytsya
  • March 16: Gary Dobransky
  • March 16: Dan Matias

* If your or someone else's birthday is missing or incorrect please let Fr. Ivan know right away.


Please Pray for the Servants of God

Rose, Marlyn, Bob, Nadine,
John, Olga, Jane, Zenna, Douglas,
Melanie, William, Marion, Helen,
Mariann, Robert, Jean, Brian, Pipinos,
Fr. James, Scott, Andriy, Nicholas,
James, Quinn Marie, Laurel and baby


Upcoming Readings

Mon. Mar. 11 – 3 Jn. 1:1-15 ; Lk. 19:29-40; 22:7-39;
Tue. Mar. 12 – Jud. 1:1-10; Lk. 22:39-42, 45–23:1;
Wed. Mar. 13 – Joel. 2:12-26; Joel. 3:12-21;
Thu. Mar. 14 – Jude 1:11-25 ; Lk. 23:1-34, 44-56;
Fri. Mar. 15 – Zech. 8:7-17; Zech. 8:19-23;
Sat. Mar. 16 – Rom. 14:19-26 ; Mt. 6:1-13;

Tags

About

Українська Православна Церква св. Івана Хрестителя у с. Джонсон Сіті, штату Нью-Йорк, США. Знаходимось під духовною опікою Високопреосвященнішого Митрополита Антонія.

Featured Posts

Contact info

St. John the Baptist Ukrainian Orthodox Church
Українська Православна Церква Св. Івана Хрестителя

  • 1 Saint John's Parkway, Johnson City NY
  • (607) 797-1584