Bulletin for September 10, 2023
Sep. 10 – 14th Sunday after Pentecost. Tone 5
Ven. Moses the Black of Scete (400). Righteous Anna the Prophetess and Daughter of Phanuel, who met the Lord at the Temple in Jerusalem (1st c.). Synaxis of the Saints of the Kyiv Caves whose relics repose in the Far Cave of St. Theodosius. Uncovering of the relics of St. Job of Pochaiv (1651).
2 Cor. 1:21–2:4; Mt. 22:1-14 ;
2 Cor. 4:6-15; Lk. 6:17-23;
Sept. 11 – The Beheading of the Glorious Prophet, Forerunner, and Baptist John.
Acts 13:25-32 Mk. 6:14-30
Fast Day
Sep. 17 – 15th Sunday after Pentecost. Tone 6
Hieromartyr Babylas, bishop of Antioch. Holy Prophet and God-seer Moses (1531 B.C.).
2 Cor. 4:6-15; Mt. 22:35-46;
Services & Other Events
YouTube Livestreaming services can be found on YouTube TV search for Ivan Synevskyy
10 September, Sunday:
- 9am – Hours, Confession - Часи і сповідь
- 9:30am – Divine Liturgy - Божественна Літургія
- Memorial Service for the Victims of 9/11 and Ukrainians who have died from 2014 during genocidal war.
- Blessing of the Church School Students, distribution of UOL Essay Contest Awards
- 5pm – Great Vespers - Велика Вечірня
11 September, Beheading of St. John:
- 9am – Divine Liturgy - Божественна Літургія
12 September, Tuesday:
- 6:45pm – Choir Rehearsal
- 7pm – Finance Committee Meeting
13 September, Wednesday:
- NO Ukrainian Dance Practice
16 September, Saturday:
- 5pm – Great Vespers - Велика Вечірня
17 September, Sunday:
- 9am – Hours, Confession - Часи і сповідь
- 9:30am – Divine Liturgy - Божественна Літургія
- St. John's Ukrainian Refugee & Humanitarian Assistance Comm. Meeting
Fr. Ivan can be reached by call/text c.617-646-9515 or email: fr.i.synevskyy@uocofusa.org
Апостол
З Другого Посла́ння до Коринтя́н Свято́го Апо́стола Павла́ чита́ння (1:21–2:4)
Браття, утверджуючий нас з вами у Христі і Котрий помазав нас є Бог, Він і поклав печать на нас і дав запоруку Духа в серця наші. Бога закликаю в свідки на душу мою, що, жаліючи вас, я досі не приходив до Корінфа, не тому, ніби ми беремо владу над вірою вашою; але ми сприяємо радості вашій: бо вірою ви тверді. Отож я вирішив сам у собі не приходити до вас знову у смутку. Бо коли я засмучую вас, то хто втішить мене, як не той, хто засмучений мною? Те саме я і писав до вас, щоб, прийшовши, не мати смутку від тих, за яких мені належало радіти, бо у всіх вас впевнений, що моя радість є радість і для всіх вас. Від великої скорботи і туги серця я писав вам з великими сльозами не для того, щоб засмутити вас, але щоб ви пізнали любов, яку я без міри маю до вас.
З Другого Посла́ння до Коринтя́н Свято́го Апо́стола Павла́ чита́ння (4:6-15)
Браття, тому що Бог, Котрий звелів, щоб з темряви засяяло світло, осяяв наші серця, щоб просвітити нас пізнанням слави Божої в особі Ісуса Христа. Але скарб цей ми носимо в глиняних сосудах, щоб велич сили приписувалась Богові, а не нам. Нас звідусіль тиснуть, але ми не стиснені; ми в безвихідних обставинах, але не втрачаємо надії; нас гонять, але ми не покинуті; пригноблені, але не гинемо. Завжди носимо в тілі мертвість Господа Ісуса, щоб і життя Ісусове відкрилося в тілі нашому. Бо ми живі безустанно віддаємося на смерть заради Ісуса, щоб і життя Ісусове відкрилося у смертній плоті нашій, то ж смерть діє в нас, а життя у вас. Але, маючи той же дух віри, як написано: я вірував і тому говорив, і ми віруємо, тому й говоримо, знаючи, що Той, Хто воскресив Господа Ісуса, воскресить через Ісуса і нас і поставить перед Собою з вами. Бо все для вас, щоб щедрість благодаті в багатьох викликала ще більшу вдячність на славу Божу.
Євангеліє
Від Матфея 22:1-14
Ісус, продовжуючи говорити їм притчами, сказав: Царство Небесне подібне до чоловіка – царя, який справляв весілля синові своєму і послав рабів своїх покликати званних на весілля; і не хотіли прийти. Знову послав інших рабів, кажучи: скажіть званним: ось, я приготував мій обід, телят моїх і що відгодоване, заколоте і все готове; приходьте на весілля. Але вони, знехтувавши те, пішли, хто на своє поле, а хто до торгівлі своєї. Інші ж, схопивши рабів його, скривдили і вбили їх. Почувши про це, цар розгнівався, і, пославши військо своє, винищив тих убивців і спалив місто їхнє. Тоді говорить він рабам своїм: весілля готове, а званні не були достойні; отже, ідіть на роздоріжжя і всіх, кого знайдете, кличте на весілля. І раби ті, вийшовши на дороги, зібрали всіх, кого тільки знайшли, і злих і добрих; і весілля наповнилося возлежалими. Цар, увійшовши подивитись на возлежалих, побачив там чоловіка, вдягненого не у весільний одяг, і каже йому: друже! як ти ввійшов сюди, не маючи весільного одягу? Він же мовчав. Тоді цар сказав слугам: зв'язавши йому руки і ноги, візьміть його і вкиньте у тьму безпросвітну; там буде плач і скрегіт зубів; бо багато званних, та мало вибраних.
Від Луки 6:17-23
І, зійшовши з ними, став Він на рівному місці, і багато учнів Його і безліч народу з усієї Іудеї та Ієрусалима і приморських місць Тирських і Сидонських, що прийшли послухати Його і зцілитися від недугів своїх, також і ті, що страждали від нечистих духів; і зцілялися. І весь народ шукав, щоб доторкнутися до Нього, бо від Нього виходила сила і зціляла всіх. І Він, звівши очі Свої на учнів Своїх, говорив: Блаженні убогі духом, бо ваше є Царство Боже. Блаженні ті, що голодні нині, бо насититесь. Блаженні ті, що плачуть нині, бо втішитесь. Блаженні ви, коли зненавидять вас люди, і коли відлучать вас, і ганьбитимуть, і знеславлять ім'я ваше заради Сина Людського. Радійте в той день і веселіться, бо велика вам нагорода на небесах.
Venerable Job, Abbot and Wonderworker of Pochaiv (1551-1651)
St. Job is remembered as a defender of the Orthodox Faith, an ascetic and spiritual father, miracle worker, and abbot of the great monastery of Pochaiv located today in western Ukraine.
St. Job was born in 1551 with the name Ivan Zhelezo (which means "iron") to a family of pious Orthodox Christians. At the tender age of ten, he left his parents and asked to be received into the monastery of the Transfiguration in the village of Pidhora, in the Carpathian Mountains. Two years later, at the age of 12 he was tonsured as a monk and given the name "Job". The monk Job proved himself worthy of the monastic tonsure by his exemplary way of life and when he reached the age of 31 he was ordained as a priest. Father Job came to be known and trusted by a local nobleman who was a defender of the Orthodox Faith, Prince Constantine Ostrogsky. After repeated requests by the prince, Father Job was transferred to the monastery of the Exaltation of the Holy Cross located on the Prince's estate, outside the town of Dubno. Here Father Job served as the abbot of the monastery and along with caring for the spiritual growth of the brothers he devoted his time to the writing and publishing of theological books, sermons and instructions. Father Job especially devoted his writing to combat Protestant heresies which were circulating throughout the region. It was with Father Job's blessing that Prince Constantine published the first printed version of the Slavic Bible known today by scholars as the Ostrog Bible.
During Father Job's twenty years as the abbot of the Holy Cross Monastery, a number of Orthodox bishops and priests signed the infamous Union of Brest in which they abandoned the Orthodox Faith for union Rome creating a new Uniate or Greek Catholic church which was neither Roman Catholic nor Orthodox. The lands of what is today western Ukraine were at the time part of the Roman Catholic Polish-Lithuanian Commonwealth. The rulers of these lands desired to further control their subjects by ensuring their allegiance to their own Catholic Faith. Further, many Orthodox clergy accepted this union with Rome because as Catholic clergy they would receive economic and social benefits and a higher standard of living. In this struggle to preserve the Orthodox Faith, Father Job lived up to his family name: Zhelezo: "iron" by his stance against those who sought to betray the Orthodox Faith. Father Job stood as an iron wall against a flood of apostasy which was described by Metropolitan Isaiah who in 1632 wrote this report to the Moscow Patriarch:
There are no pious princes, noble dignitaries have disappeared, everyone has left from Eastern Orthodoxy to the West, and one can hardly find a man among the poor and inglorious who have remained pious in the Orthodox Faith.
To Pochaiv
As Father Job's reputation and fame grew throughout the region, he increasingly sought quiet and solitude to devote to his salvation and to avoid the praise and honor of people. He knew well the warning of the Lord: Woe to you when everyone speaks well of you, for that is how their ancestors treated the false prophets. (Luke 6:26) Father Job was attracted by the Monastery of Pochaiv which was then in a remote wilderness; the monks lived alone in caves while working out their salvation and then joining together for the Divine Liturgy in the Church of the Dormition of the Theotokos. Father Job moved to the Pochaiv Monastery around 1600 and despite his attempt and to remain unknown and unnoticed the brothers of Pochaiv elected Job as their abbot.
The Pochaiv Monastery had been established years earlier at a place hallowed by an appearance of the Blessed Virgin Theotokos. The Theotokos appeared to the monks in the shape of a column of fire and left the imprint of her foot in the rock she stood upon. From this rock flowed a stream of water with the miraculous power of healing. By the time Father Job arrived the Pochaiv Monastery was also becoming well known as the home of a miraculous Icon of the Theotokos now known as the "Mother of God of Pochaiv". The icon was given to a local, pious Orthodox woman – Anna Goiskaya - in 1559 by Metropolitan Neophytus who brought it with him from Constantinople. After several miraculous healings associated with the icon, Goiskaya felt the icon no longer belonged in a private home but in a place where it could be venerated by all the people.
Father Job, by his example and holiness of life attracted other brothers to the monastery and he worked endlessly for their welfare and the material stability of the brotherhood. His days were given to manual labor and his nights to prayer as was described by one witness – Dositheus:
For by day he exercised himself with constant handiwork, such as the planting and grafting of trees, the tending of orchards, the building of ponds….and afterwards, at night, the favorite of God would give himself over wholly unto the Lord.
Father Job especially loved to retreat to a remote cave, away from people and distractions to pray and be alone with the Lord. Dositheus records;
And if this cave of stone had a mouth, it would be able to tell us how, sometimes for three days at a time, sometimes for an entire week, shut up there alone, nurtured only by the tears which flowed from his pure heart, he prayed there for the good estate of the world which lies in evil.
While Father Job engaged in work and prayer he had to fight off attacks on the brotherhood by roving bands of Tartars who succeeded in plundering the monastery and beheading one of the monks. The brothers then faced attacks by the Protestant grandson of Anna Goiskaya who seized the icon of the Mother of God of Pochaiv and attempted to remove the monks and steal their land.
Just as he strengthened the Orthodox people from Protestant errors while the abbot at Dubno, Father Job continued these efforts in Pochaiv. The Orthodox people of the region faced pressure to join the Catholic Church through the newly established Uniate Church as one by one bishops and priests succumbed to the Unia. At this time the printing press at the Pochaiv Monastery was the only one in the region and Father Job used it to produce prayerbooks, sermons, and books of Orthodox teaching to strengthen the faithful against Catholic proselytizing.
His Repose
On October 21,1651 Job received a revelation from God that in seven days he would depart from this life. And on October 28, after having served the Divine Liturgy, without any illness he peacefully fell asleep in the Lord at the age of 100. He was glorified as a saint in 1659 and his incorrupt relics are venerated to this day at the Pochaiv Monastery in the stone cave in which he spent so much time in prayer. Tens of thousands of people flock to the monastery each year on October 28 – his feastday - and also on August 28 to honor the Blessed Theotokos on the feast of her Dormition, to venerate the icon of the Mother of God of Pochaiv and to venerate his sacred relics which continue to be a source of miracles for the faithful.
Преподобний Іов, ігумен Почаївський
Преподобний Іов, ігумен Почаївський, чудотворець (у миру Іван Желізо), народився в середині ХVI століття на Покутті в Галичині. У віці 10 років він прийшов у Преображенський Угорницький монастир, а на 12-му році життя прийняв чернецтво. З юності преподобний Іов був відомий великою побожністю, строгим подвижницьким життям і рано був визнаний гідним священного сану. Близько 1580 року, на прохання відомого поборника Православ'я князя Костянтина Острозького, він очолив Хрестовоздвиженський монастир біля міста Дубно і керував монастирем понад 20 років в обстановці гонінь, що наростали на Православ'я з боку католиків та уніатів.
На початку ХVII століття преподобний пішов на Почаївську гору й оселився в печері неподалік від давньої Успенської обителі, славної своєю чудотворною Почаївською іконою Божої Матері. Браття обителі, полюбивши святого пустельника, обрали його своїм ігуменом. Преподобний Іов, ревно виконуючи обов'язки настоятеля, був лагідний і поблажливий з братами, сам багато працював, садив у саду дерева, зміцнював греблі біля монастиря.
Великі події часто відбуваються на вершинах гір. На Почаївській горі в XIII столітті слід Своєї стопи залишила Богородиця. Незабаром на місці Її явища виник монастир. У XVI столітті ігуменом Почаївської обителі став чернець на ім'я Іов. У миру його звали Іваном, на честь Хрестителя і Передвісника Христового. У чернецтві — Іовом, на честь багатостраждального біблейського праведника. У своєму житті він зумів об'єднати «довготерпіння багатостраждального прабатька» і «Хрестительську стриманість». Після його блаженного упокоєння не лише цілюще джерело і чудотворна ікона притягують на Почаївську гору тисячі паломників, але і нетлінні мощі святого Іова.
Теплота і пахощі далекі від звичайної смерті, як далекий січень від серпня. Теплота і пахощі — це імена молитви. Молитва гріє душу і пахне, як кадильний дим. Якщо я взнаю, що чиєсь тіло і після смерті залишається теплим і благовонним, про що це говоритиме? Про те, що душа, що жила в цьому тілі, продовжує молитися Богові. Про те, що ця душа в дні земного життя так гаряче прагнула до Христа і так тісно з Ним з'єдналася, що навіть плоть, цей важкий одяг і груба оболонка, просочилася святістю і не хоче гнити після розлучення з душею.
Я говорю про Іова Почаївського. Про нього важко сказати: «Він помер». Точніше сказати — «Його душа покинула тіло три з половиною століття тому — в 1651 році». А прожив він на землі 100 років, з яких 90 років був ченцем! Такого ігумена на Почаївській горі не було ні до, ні після Іова. Втім, що я говорю. Він і зараз залишається ігуменом свого монастиря, і у нього до цих пір можна брати благословення.
Memorial Service
This Sunday, we remember and pray for families and the victims of the terrorist attack against America on September 11, 2001 which took the lives of 2,983 men, women, and children killed in the attack at the World Trade Center site, the Pentagon, and aboard Flight 93, some 22 years ago,
We also take this day to remember, pray and remind ourselves and all of our fellow Americans about the more than 420,000 Ukrainian innocent men, women and children killed and dying since Putin launched his genocidal war some nine years ago in 2014 to annihilate our ancestral homeland Ukraine, her people, culture and centuries of history. We also thank and pray for all who support Ukraine in her battle to achieve victory over the forces of evil.
Memory Eternal to all of them!
Всім їм Вічна Пам'ять!
17 September, Sunday
St. John's Ukrainian Refugee and Humanitarian Assistance Committee Meeting in the Memorial Center following Divine Liturgy.
Choir Rehearsal
Choir rehearsal for the next 4 Tuesdays at 6:45 pm in the church. September 12, 19, 26 & October 3.
Sign Up
In the Memorial Center Kitchen please find sign up for
- Planning on attending the Hierarchal Divine Liturgy luncheon
- Bringing an appetizer
- Bringing a dessert for Sunday October 8th.
Please see Julie Marra with questions.
Thank you!!
UOL Membership
The Ukrainian Orthodox League has brought us All Saints Camp, St. Sophia seminary, programming for youth and adults and scholarships for seminarians, priests and future lay leaders. Most importantly, it is the only organization that connects us all together, through fellowship at retreats, conventions, and other activities. If you would like to become a member at large, please see me with your $20 dues payment and I will take care of sending your membership in. You will also be getting the UOL Bulletin with your membership. Let's show our national UOL our support! Thank you Pam Scannell
Fall Costume Exchange
If you have any fall costumes that you are getting rid of please consider donating them to Pam or Bill Scannell. We do a Vestal rotary costume exchange for children in need. Thank you for your support.
Church School Retreat
We had a blast during the retreat at Bhandari's cottage on Quaker Lake on Sunday, September 3. Thank you once again for the wonderful time spent together!
Let's Help Ukraine!
St. John's Ukrainian Humanitarian Fund is accepting donations to help Ukrainians during war. Donations will go to provide food and other humanitarian needs.
To make donation online click here
We accept checks as well.
Please make the checks to St. John Ukrainian Humanitarian Fund
Mailing address:
1 Saint John's Parkway
Johnson City NY 13790
Cash is accepted in church
Pray for Ukraine!
Prayers for Ukraine are done during each service. To see the schedule click here.
Молитви за Україну проводяться під час кожної служби. За розкладом дивіться тут.
May God bless and protect Ukraine!
Happy Birthday
- September 11: Brandon Whitney
- September 12: Mariia Astakhova
- September 12: Jennifer Hatala
- September 16: Nancy Tarcha
* If your or someone else's birthday is missing or incorrect please let Fr. Ivan know right away.
Please Pray for the Servants of God
Rose, Marlyn, Bob, Nadine,
John, Olga, Jane, Zenna,
Melanie, Helen, William, Marion,
Mariann, Jean, Brian, Pipinos, Fr. James
Upcoming Readings
Mon. Sep. 11 – Acts 13:25-32; Mk. 6:14-30;
Tue. Sep. 12 – Gal. 2:21–3:7; Mk. 6:1-7;
Wed. Sep. 13 – Gal. 3:15-22 ; Mk. 6:7-13;
Thu. Sep. 14 – 1 Tim. 2:1-7; Lk. 4:16-22;
Fri. Sep. 15 – Gal. 4:8-21; Mk. 6:45-53;
Sat. Sep. 16 – 1 Cor. 4:17–5:5; Mt. 24:1-13;
Contact Information
1 St. John's Parkway,
Johnson City, New York 13790
www.stjohnuoc.org
Priest: Fr. Ivan Synevskyy
Ph: (617) 646-9515
Priest's E-mail: fr.i.synevskyy@uocofusa.org
Parish Council President – Brian Baxendale
Ph.: (607) 205 - 2436
President's E-mail: bbaxendale@stny.rr.com
Vice President – Gary Dobransky
Ph.: (607) 797-2529
E-mail: dobranskygarye@gmail.com